1240X100

קמחא דפסחא

מתוך אתר הישיבה

מאת הרב אליהו ממן

שאלה: 'קִמחא דפסחא' ('מעות חיטין') – מהי חשיבות הענין? מה תוקפו? האם זו הלכה או שמא מנהג? חיוב על כל אדם או חומרה ומידת חסידות בלבד? האם ניתן ליתן זאת ממעשר כספים?

תשובה: הזוה"ק (יתרו פח/ב) כתב: כי בכל החגים והזמנים צריך האדם לשמוח ולשמח לב עניים , ואם הוא שמח לבדו ואינו משמח עניים , עליו נאמר: "וְזֵרִיתִי פֶרֶשׁ עַל פְּנֵיכֶם פֶּרֶשׁ חַגֵּיכֶם" (מלאכי ב', ג') וכן: "חָדְשֵׁיכֶם וּמוֹעֲדֵיכֶם שָׂנְאָה נַפְשִׁי הָיוּ עָלַי לָטֹרַח" (ישעיה א', י"ד). לכן יזהר כל אדם לשמח לב עניים יתומים ואלמנות, וה' ישמח לבבו.
וכתב הרמב"ם (הל' שביתת יו"ט פ"ו, הי"ח) בענין מצוַת השמחה בחג שיש מצוה לשמוח ולשמח את אשתו וילדיו: "וכשהוא אוכל ושותה חייב להאכיל לגר ליתום ולאלמנה (דברים ט"ז) עם שאר העניים האומללים . אבל מי שנועל דלתות חצרו ואוכל ושותה הוא ובניו ואשתו ואינו מאכיל ומשקה לעניים ולמרי נפש אין זו שמחת מצוה אלא שמחת כריסו, ועל אלו נאמר:

'זִבְחֵיהֶם כְּלֶחֶם אוֹנִים לָהֶם, כָּל אֹכְלָיו יִטַּמָּאוּ, כִּי לַחְמָם לְנַפְשָׁם' (הושע ט', ד'). ושמחה כזו – קלון היא להם. שנאמר: 'וְזֵרִיתִי פֶרֶשׁ עַל פְּנֵיכֶם פֶּרֶשׁ חַגֵּיכֶם' (מלאכי ב', ג')".


מנהג קדום ועתיק יומין אשר נהגו בו ראשונים ליקח חיטין ולחלקן לעניים כדי לסייע בידם בהוצאות חג הפסח המרובות (רמ"א תכ"ט, א').
והגר"א ("דברי אליהו") מצא רמז לזה מן הפסוקים:

"שִׁבְעַת יָמִים תֹּאכַל מַצֹּת וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי חַג לַה': מַצּוֹת יֵאָכֵל אֵת שִׁבְעַת הַיָּמִים …" (שמות י"ג, ו' – ז')


וזו לשונו: "יש להבין מדוע נכפלו האזהרות ונשנה פעמיים, בראשון כתיב תֹּאכַל וכו', ובשני יֵאָכֵל וכו'? וי"ל לרמז בזה המנהג המובא בהגהות הרמ"א (סי' תכ"ט):", לקנות חיטים לחלקם לעניים לצורך פסח … והנה בראשונה ציוה לכל אחד מישראל על אכילת מצה בפסח, וז"ש 'שִׁבְעַת יָמִים תֹּאכַל מַצֹּת', רוצה לומר אתה בעצמך, ומלבד חיובך לעצמך מוזהר אתה להשתדל ולראות ש'מַצּוֹת יֵאָכֵל אֵת שִׁבְעַת הַיָּמִים', רוצה לומר יֵאָכֵל על ידי אחרים העניים ", עכ"ל.
כיום בדורות האחרונים, מנהג מגבית 'קִמחא דפסחא' הוא אינו רק לצורך חיטים או קמח למצות אלא נותנים לעניים כל צרכי החג, והם צריכים להיות בהרחבה ובדרך מכובדת כמנהג בעלי-בתים חשובים, ובין אם יתנו מעות או מצרכים לפסח הכל יהיה בדרך כבוד ולתועלת המקבל. לכן, כיום נוהגים ליתן מעות לאגודות המתעסקות בחלוקת מצרכי מזון לנזקקים .
יש להדגיש, כי יש פוסקים אשר נתנו למנהג זה תוקף של הלכה. ודבר זה הוא חיוב על כל אדם (ועי' מ"ב שם ס"ק ה'), ואינו חומרא או חסידות בלבד, וכופין את הסרבנים. ואין אדם יכול לפטור עצמו במה שנתן לעניי עיר אחרת. "ואין עצה ותחבולה להשתמט ממגבית זו. פלוני זה עשיר וידו קמוצה וטוען שאין לו, אומרים לו: אם אין לך – היה מן המקבלים, או תן או קח, והוא בוש ונותן; פלוני זה עני ובוש לקבל – מתחכמים לו ונותנים לו דרך הלוואה או שולחים לו בדרך שאינו יודע מי שלח" ("ספר התודעה"). וכל עניי העיר זכאים לקבל 'קִמחא דפסחא' ממגבית עיר זו. וגבאי הצדקה ישפטו במאזני צדק ויתנו לכל עני לפי מצבו ומספר נפשות ביתו.
עני המבקש לאכול מצות שמורות ומהודרות והן יקרות יותר ממצות פשוטות, אפשר ("פתחי תשובה" סי' זה) שאין חייבים לתת לו, אבל אם הוא בן תורה או שמנהגו כן תמיד מחויבים לתת לו מצות שמורות ומהודרות כפי הרגלו". (ע"פ "הלכות חגים" פ"ב, ה"כ – הכ"ג. וע"פ "פסקי תשובות" ח"ב תכ"ט, ב').
בספר "מעדני שלמה" (מועדים) כתב: ששמע מפי הגרש"ז אויערבאך זצ"ל, שאע"ג שמשמע מהשו"ע ש'קִמחא דפסחא' הוי דין מס המוטל על אנשי העיר [עי' רמ"א תכ"ט ס"א ומ"ב שם ס"ק ו', וכן משמע מס"ק ב' שם שתלוי באם שהה בעיר י"ב חודש (שהוא הלכה ב"הלכות צדקה"), ועי' "מקור חיים" – ביאורים שם אות ג'] ולכן אי אפשר לצאת ידי חיוב זה על-ידי כספי מעשר (וכמ"ש הט"ז ביו"ד סי' רמ"ט סק"א שאין לפרוע מס מכספי מעשר), מכל מקום, נראה שבזמנינו שפיר יוצא ידי חובת 'קִמחא דפסחא' בכספי מעשר. שרק בזמן שהיו קובעים בכל עיר סכום קבוע שכל אחד ואחד חייב היה לתת מכספו ל'קִמחא דפסחא', הוה דין מס, אבל בזמנינו שאין קובעים סכום קבוע לזה אינו כדין מס, ומסתבר שהכל צדקה, וא"כ יכול ליתן מכספי מעשר.
"מנהג זה נהגו בו לפני הפסח, וגומרים את הגביה והחלוקה קודם שבת הגדול [לכתחילה. אך כמובן שהזמן הוא עד אפילו השעות האחרונות של ערב פסח (ע"פ התו' תש"נ ג עמ' 52, עיי"ש ובלקו"ש יד עמ' 369), לא משום מצות צדקה, שהרי מצוַה זו נוהגת בכל השנה כמו בפסח, אלא משום חרות נהגו בו. שאפילו כבר קיֵּם אדם מצוַת צדקה כהלכתה, אין הוא מרגיש חרות בנפשו אם הוא יודע שבסמוך לו נמצאים רעבים שאין להם מה יאכלו. ועוד, בשביל שלא יהא ח"ו כדובר שקרים בליל השימורים, בשעה שאומר בתחילת ההגדה: "כל דכפין ייתי וייכול", כלומר, כל מי שרעב יבוא ויאכל, והרי ידע שישנם רעבים בעירו ולא טרח קודם החג לשבור רעבונם; עכשיו שטרח וסיפק מזונם של העניים הידועים לו, ואומר: שמא נשאר עוד מי שלא ידעתי בו כי רעב הוא – שולחני ערוך לפניו, הרי נאמנים דבריו ומקבל שכר גם על אמירה זו כאילו עשה גם עתה והאכיל רעבים ושימח לב עניים " ("ספר התודעה". ועיין ב"חכמת שלמה" סי' תכ"ט).
"והנה ידוע פתגם הבעש"ט … אשר מכל דבר יש ללמוד הוראה בעבודת האדם לקונו שזהו תכלית בריאתו … וכל-שכן וקל וחומר שיש ללמוד את זה מענייני תורה ומצות. ובנידון דידן הרי מנהג ישראל תורה היא, והובא גם בראשונים שלפני פסח גובין 'קִמחא דפסחא' – היינו עזר לעניים . וזהו גם-כן ההקדמה להסדר וכנוסח ההגדה שמתחיל בענין 'כל דכפין ייתי ויכול'. והוראה והדגשה מיוחדת בזה, אשר כל ישראל ערבים זה בזה הן בעניינים גשמיים והן בעניינים רוחניים, ואי אפשר לאדם להיות בן חורין ולנהוג דרך חירות בימי הפסח, כדרישת התורה שקוראה לזמן זה זמן חירותנו ובפרט בעת עריכת הסדר, כי אם כאשר עושה כל מה שביכולתו שגם חבירו הישראלי יהיה בן חורין, פטור וחירות מן הדאגות. ואדרבה צריך להקדים בהנוגע לחבירו קודם שמתחיל בעריכת החירות שלו. ולכן הקדמה לחגיגת זמן חירותנו – הוא הענין של מעות חיטים והקדמה פרטית לעריכת הסדר – ההודעה של 'כל דכפין ייתי ויכול'" (אג"ק יא, עמ' א, ועיין מה שנתבאר בזה ב"זאב יטרף" – פסח פ"א).
"וזהו אחד מהעניינים שפועלים בצדקה בכלל ומעות חיטים בפרט, אשר הרבה יותר ממה שעושים עם הזולת על-ידי הצדקה או מעות חיטים, עושים בזה עבור עצמנו, שעל-ידי זה זוכים ומשתחררים מדאגות גשמיות ורוחניות וישנו זמן חירותנו אמיתי לכל אחד ואחד בפרטות [ועי' ב"עזר אל עמי" (מועדים), עמ' 280 – 279], ובמהרה בימינו – נזכה לזמן חירותנו הכללי, שה' יתברך … על-ידי משיח צדקנו, שיביאנו לגאולה האמיתית והשלימה" (אג"ק ד, עמ' רסה, ועיין מה שנתבאר בזה ב"מעיל צדקה" ח"ב סי' א' שנו, עמ' קב).

אנו מאמינים שיצא לכם לשמוע לא מעט פעמים בחייכם על "קמחא דפסחא", כאשר אנחנו מדברים על קמחא דפסחא אנו למעשה מדברים על אחד מן המנהגים העתיקים ביותר אשר הולכים עם העם היהודי אלפי שנים ואף הובאו לא מעט פעמים בספרי ההלכה. כאשר אנחנו יורדים לעובי הקורה אנו מגלים כי המטרה של "קמחא דפסחא" זה לעזור למשפחות נזקקות לחגוג את חג הפסח מבלי שיחסר להם כלום בשולחן שלהם.

לפני שנמשיך נרצה להתעכב מעט על המשמעות, אם אנחנו מתרגמים את "קמחא דפסחא" לעברית אנו מגלים את הביטוי "קמח של פסח" – המטרה של תקנה זו בהלכה היא לאפשר למשפחות נזקקות ומעוטות יכולת לאכול מצות בחג הפסח(הרי הוא קמח של פסח).

מאז קום המדינה כל שנה אנחנו רואים מאות משפחות המצטרפות אל מעגל העוני בישראל, יחד עם זאת השנתיים האחרונות היו מאוד קשות לנוכח משבר הקורונה בישראל. בשנתיים האחרונות ראינו גידול של למעלה מ – 1000% בשנה של משפחות אשר לא יודעות איך יגמר החודש ושולחן החג של פסח הוא לא יותר מחלום אחד גדול עבורם – חלום שלעניות דעתם גם לא יתגשם. אם אנחנו יורדים לעובי הקורה אנו מגלים כי ישראל בין המדינות עם שיעורי העוני הגדולים ביותר מבין מדינות הOECD – אנו מאמינים שזה הזמן שלנו כעם להתלכד ולעזור לחברינו.

אם היינו שואלים אותכם איך נראית משפחה מעוטת יכולת סביר להניח שלא הייתה לכם תשובה אחידה מאחר ואין כזאת, לא מעט אנשים מסתובבים בינינו, אפילו במעגל החברים הקרוב שלנו ואנו לא יודעים כי אין להם מושג איך יראה חג הפסח שלכם. אלו יכולים להיות אנשים אשר נמצאים עם ילדיכם בבית ספר ו/או בחוגים בשעות אחה"צ, חבריכם לספסל הלימודים באוניברסיטה ואפילו הקולגות בעבודה – זה הזמן שלנו לפקוח את העיניים, להיות קשובים לכל רעשי הרקע מסביב ולעזור למי שקשה לו.

אם הגעתם עד לכאן אנו מאמינים כי אתם מעוניינים לקיים את מנהג קמחא דפסחא ולהעלות חיוך גדול על פניהם של לא מעט משפחות. כאשר אנחנו מדברים על מנהג קמחא דפסחא אנו רואים מגוון רחב של אפשרויות בהם תוכלו לעזור ולקיים את המנהג כהלכתו:

  • סלי מזון לפסח – מדי שנה אנחנו רואים לא מעט עמותות ללא מטרות רווח אשר מספקות סלי מזון, אותן עמותות מעמידות לא מעט נציגים בסופרים ובמרכולים השונים במטרה לגרום לכם לתרום מספר שקלים ו/או להוסיף מוצר אחד מן סל הקניות שלכם למעוטי יכולת. אחד הדרכים הקלות ביותר לקחת חלק במצוות קמחא דפסחא היא להגיע אל אחד הסופרים ו/או המרכולים השונים בסמיכות לחג הפסח ולתרום שם. כמו כן, תוכלו לבדוק אינטרנטית על עמותות המשתתפות במסע התרמת סלי המזון ולעזור להם גם בצורה מקוונת.
  • התנדבות – אם היינו אומרים לכם שאתם יכולים לשלב גם בין מנהג קמחא דפסחא המיוחד לבין הגשמה עצמית ותחושה של שייכות לחברה מה הייתם אומרים לנו? לא מעט מחקרים קושרים בין אנשים מאושרים יותר ומלוכדים יותר לבין התנדבות. אתם לא חייבים לתרום אך ורק בכסף, לא מעט מן העשייה וההצלחה של קמפייני סלי המזון לפסח מגיעים דרך התנדבות באחת מן העמותות המשתתפות בפרויקט. התנדבות בעמותות אלו יסבו לכם לא מעט אושר וגאווה.
  • להסתכל על האחר – אתם לאו דווקא חייבים לעבוד אל מול עמותות, יכול להיות שאתם מכירים שכן, חבר, קולגה ו/או כל מכר אחר אשר אתם לא בטוחים אם יהיה לו איך להעמיד שולחן חג. תוכלו להניח לו ליד הדלת בעילום שם מצות של פסח ו/או שלל מוצרי צריכה בסיסיים אחרים לשולחן החג אשר יעזרו לו.

אנו מאמינים כי מנהג קמחא דפסחא הוא אחד מבין המנהגים היותר יפים הנמצאים בהלכה של העם היהודי, יחד עם זאת אנו מאמינים כי יש לפעול ללא לאות לא רק במועדי ישראל אלא בכל השנה. עמותת מקימי הוקמה לפני למעלה מעשור מתוך חזון לסייע לכל משפחה הנמצאת במצוקה כלכלית ולעזור לה לעמוד על הרגליים מחדש. אנו מאמינים כי קיום מנהג קמחא דפסחא תורם רבות אך פועלים כל השנה במטרה לטפל בבעיה מן השורש – כך שבחג הבא יהיו אותם משפחות נזקקות אלו שבצד התורם.

עמותת מקימי נותנת מעטפת מלאה לכל אותן משפחות תוך כדי טיפול מתחשב בכל פניה ללא תנאי סף, ליווי משפחות יחד עם אנשי מקצוע מומחים בלבד, סיוע ע"י מענקים ו/או הלוואות בהתאם לצורך, פגישות ייעוץ, בניית תכנית אב כלכלית והקניית כל הכלים הרלוונטיים על מנת שיצליחו אותן משפחות לקום אל עתיד כלכלי חדש וזוהר.

אנו מזמינים אתכם להצטרף אל חלק מהמערך המדהים של מקימי

יעד גיוס קמחא דפסחא באמצעות מקימי תש''פ

תרומה בטלפון 2835*

לחצו על מנת לחייג

העברה בנקאית*

בנק פאגי (52) סניף 182 חשבון 741329

הוראת קבע בנקאית

לחצו על מנת להוריד את הטופס ושלחו אותו לפקס 077-4701800

פיי בוקס

ביט

פייפר פיי

*נא לעדכן את משרדנו לאחר העברה בנקאית

בקשת סיוע