ועל הגבורות – התנהלות כלכלית כמאפיין תרבות

חנוכה הוא חג הגבורה. הוא מתחיל במכבים הגיבורים שקמו ונלחמו, מעטים מול רבים, חלשים מול חזקים וכו'. הוא ממשיך עד ימינו אנו, בגבורה שאנו נדרשים לגלות בחיינו.

תרבות יוון העמידה את הגוף, התאוות והיצרים כמרכז תכליתו של האדם. המשפט "אכול ושתה כי מחר נמות" היה סיסמת המחץ של השקפת עולמם. אין לחיים ערך של רוח, אין קדושה, אין נצחיות. החיים הם כאן ועכשיו. העינוגים וההנאות הם הם תכלית החיים וייעודם.

מלחמת גיבורי הרוח, מתתיהו ובניו, הביאה לעולם את היכולת להעמיד בגבורה את האמת מול השקר. את הרוח מול הטבע ואת הארעי מול הנצח.

אנחנו פוגשים את המאבק הזה יום יום בחיינו. כמובן, הנושא הוא רחב ועמוק. במאמר זה ברצוני לגעת בנושא הצריכה כנגזר מתרבות יוון.

לכל כיוון שנפנה את מבטנו, מציפים אותנו פרסומות ואמירות שמפמפמים לתת מודע שלנו לחשוב מה גורם לעונג ואושר בחיינו. גורמים אינטרסנטיים כלכליים, בחכמה אדירה, מחדירים למודעות שלנו שההנאות וסיפוק תענוגות הגוף הינם ערך עליון. הם שוטפים לנו את המוח מה באמת גורם לנו אושר, וכמה אנחנו אומללים אם לא נצליח להשיג את זה.

היהדות מלמדת אותנו שהאדם נברא עם נשמה, עם רוח. החיים בעולם הזה הינם חוליה בחיי נצח. לחיים יש תכלית. עיקר האדם הוא הנשמה שלו. עיקר האדם הוא חיבור למי שנפח בנו את הנשמה, לריבונו של עולם. ויש לנשמה את העולם הזה ויש לה את העולם הבא.

הגוף נבחר להיות משכן לנשמה. והגוף נוצר ע"י מי שברא את העולם בחכמה רבה. עם יצרים, עם תאוות ועם הנאות. תורת ישראל נותנת לכל אחד מהכוחות באדם את המקום הראוי לו. יש לנו הכוונה מדויקת להגיע לעונג אמיתי ועמוק בכל תחומי החיים.

כשאנחנו מציבים לעצמנו את ה"סולם מוצב ארצה" שלנו, עלינו להרים את הראש לוודא שהוא מגיע לשמים.

ההתנהלות הכלכלית נגזרת מה"אני מאמין" שלנו. אנחנו במודע או שלא במודע, מציבים לעצמנו את השאיפות שלנו, החלומות שלנו וההנאות שלנו, ובהתאם לכך מנסים להגשים אותם. להגשים הכוונה – לקנות, לצרוך. חוץ מהאוויר לנשימה, כל הצרכים שלנו עולים כסף.

אז מה באמת גורם לנו אושר? מה עושה לנו את "טעם החיים"?, איזה מינון יגרום לכך שנספק את מאווינו? זה נוגע לכל תחום בחיים. החל מהדברים הגדולים של איפה לגור, איזה גודל דירה צריך כדי להרגיש טוב, איך להתלבש ומה לאכול. איך לנפוש ואיך לישון.

כדי להיות ממוקדים ומעשיים, אני מציעה לחשוב על כל אחד מסעיפי ההוצאה שלנו, ולנתח את החשיבה העומדת מאחורי הבחירות שלנו. זה מתחיל בדברים הגדולים, היקרים, ומסתיים ברכישות הקטנות, היומיומיות.

איפה אנחנו רוצים לגור, באיזה גודל דירה, איך היא תהיה מרוהטת וכל כמה זמן צריך להחליף ריהוט או עיצוב פנים. כדאי מאוד לשאול את עצמנו בשביל מה אנחנו צריכים את אלה. איזה ערך חשוב בחיינו הם מסייעים לנו להגשים. איך הכלים החומריים האלה ובאיזה סדר גודל יעזרו לנו להגשים את הערך שהצבנו לעצמינו.

הבגדים שאנחנו קונים, כמה בגדים צריך, כמה כסף צריך להשקיע בהם? מאיפה נקנה את הבגדים שיספיקו לצרכנו. בדומה לזה,  מהו מזון שיספק את הצורך הבסיסי שלנו לאכול, ואת ההנאה שלנו באוכל. איפה זה כבר מותרות, ומתי זה כבר רדיפה אחר תענוגות הגוף..

ימי החנוכה, במהותם, מפיחים בנו גבורה ותעצומות נפש, להתרומם מעל כל הרוחות הזרות הנושפות בערפנו, להוביל את חיינו לגודל תכליתם, להציב את הסולם ולעלות במעלותיו שלב על גבי שלב.

זיוה אליהו

יועצת לכלכלת המשפחה, עמותת מקימי

מזונות קצובים מראש: יסודות הניהול הכלכלי בראי התורה

בסוף השבוע הקרוב נחגוג כולנו את ראש השנה החדשה. ישראלים רבים רוצים להשקיע, לכבד ולציין את החג עם כמה שיותר שפע ואווירה חגיגית. אך לא רק הקניות בסופר, אלא גם קניית בגדים חדשים, מתנות, כלים לאירוח והוצאות נוספות עלולים להביא משפחות רבות לעלויות גבוהות מבלי לשים לב.

פדיון כפרות – הקו העדין שבין האינדיבידואל לקהילה

בסוף השבוע הקרוב נחגוג כולנו את ראש השנה החדשה. ישראלים רבים רוצים להשקיע, לכבד ולציין את החג עם כמה שיותר שפע ואווירה חגיגית. אך לא רק הקניות בסופר, אלא גם קניית בגדים חדשים, מתנות, כלים לאירוח והוצאות נוספות עלולים להביא משפחות רבות לעלויות גבוהות מבלי לשים לב.

בקשת סיוע